Solargrafi – prosjekt igang

Jeg har bestemt meg for å prøve solargrafi, en type fotografi med veldig lang eksponeringstid som viser hvordan solen beveger seg over himmelen. Jeg har valgt en eksponeringstid på 6 måneder, slik at bildene vil vise hvordan solen går fra sitt høyeste til sitt laveste punkt, nærmere bestemt fra 21. juni til 22. desember (datoer for 2011). Tanken er at resultatet skal bli omtrent slik:

Fotografi av Eok Gnah.

Jeg har plassert ut fire kameraer på strategiske steder. De er helt enkelt nålhullskameraer laget  av ølboks og fotografisk papir. Instruksjoner fant jeg hos Justin Quinnell, som igjen ble inspirert av Tarja Trygg. Mange flotte solargrafier er å finne på Solargraphy-gruppen på Flickr.

Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente til desember for resultatet! Imens kan jeg gå forbi og gjøre meg filsofiske betraktninger.

Når jeg først var oppe på taket var det på sin plass å nyte den fine utsikten 🙂

Legg igjen en kommentar

